Blog

Blog

‘Erken, vier en communiceer de stem van de medewerker’

ID-100212806Social Business-transformatie,
een prakijkcase 

In mijn vorige post beloofde ik dit keer aandacht te besteden aan bedrijven bij wie ‘social doen’ niet van nature in de genen zit. Hoe maken zij de overstap van een traditionele, top-down organisatie naar een bedrijf dat drijft op de samenwerking van medewerkers, directie, partners en klanten? Dat ga ik dan ook doen. Aan de hand van het boek The Pursuit of Social Business Excellence. Daarin beschrijven Chief Customer Officer Vala Afshar en Vice President Quality and Engineering Operations Brad Martin de transformatie van hun werkgever Enterasys Networks naar een Social Business. Een succesvol mag je die wel noemen. Was Enterasys zes jaar geleden nog bijna failliet, inmiddels is het uitgeroepen tot Boston’s Best Place to Work (2012), heeft het een hogere NPS-score dan Apple en presteert het beter dan de markt! Doorgaan met het lezen van “‘Erken, vier en communiceer de stem van de medewerker’”

Blog

Enthousiasme laten werken

AfbeeldingKosten besparen, meer impact én overtuigingskacht! Een heel leger aan enthousiaste fans, die gratis jouw marketing doen. Dat wil toch iedereen? Helaas is dat niet zo 1-2-3 geregeld. Het werkt alleen als het ėcht is. En fans moet je verdienen. Eerst aan de binnenkant van je organisatie, en dan pas daarbuiten. Doorgaan met het lezen van “Enthousiasme laten werken”

Blog

Hoe zet je jouw organisatie en fans in vuur en vlam?

Flame, Flow, Flood. Rond deze ‘enthousiasme management-trilogie’ schreef Chief Enthusiasm Officer van Blauw Research Rijn Vogelaar zijn tweede boek, dat in september van dit jaar verschijnt. Tijdens het Internationale Superpromoter Event (ISE) in Rotterdam deelde hij zijn daarin verwoorde ideeën afgelopen donderdag voor het eerst met publiek. In de presentaties van vrijwel alle daarop volgende sprekers kwamen deze fraai allitererende termen terug. Alles gericht op het creëren van één, grote allesoverheersende vloed van enthousiasme, die het management, de medewerkers en klanten van organisaties verbindt. Doorgaan met het lezen van “Hoe zet je jouw organisatie en fans in vuur en vlam?”

Blog

Waarom CEO’s gewaardeerd worden door hun medewerkers

Waarom CEO's geliefd zijn onder medewerkersKrachtig leiderschap, voortdurend werken aan nieuwe kennis en expertise, een duidelijke visie en een sterke, open en mensgedreven cultuur. Dat is wat CEO’s populair maakt onder werknemers, blijkt uit een overzicht dat Business Insider maakte van de ‘50 most-liked CEOs‘. Degene die dit volgens deze website het aller beste doet, is Mark Zuckerberg, van Facebook. Maar liefst 99 procent van de mensen die voor zijn bedrijf werken, prijzen de inspirerende manier waarop hij dat leidt. Doorgaan met het lezen van “Waarom CEO’s gewaardeerd worden door hun medewerkers”

Blog

Wat zeg je tegen een team dat heeft gefaald?

Samen werken, samenwerken, opdrachtgever, falen, team, team building, team coaching, team coachDenk eens terug aan het team waarvan je met trots deel uitmaakte. En nu aan eentje dat je liever vergeet. Wat is het verschil? Wie had welke rol? Waarop lag jullie focus? En hoe voelden jullie je daarbij?

De meest effectieve teams maken gebruik van onderlinge verschillen. Elkaar aanvullen in karaktereigenschappen, vaardigheden, kennis en ervaring, is wat een groep professionals sterk en succesvol maakt. In de praktijk is hier niet altijd ruimte voor. Zowel de houding en verwachtingen van de teamleden zelf, als die van degene aan wie ze rapporteren, is daarbij van belang. Doorgaan met het lezen van “Wat zeg je tegen een team dat heeft gefaald?”

Blog

Compassievolle leider brengt meer geld in het laatje

Compassievol leider, leiderschap, collaboratie, samenwerkenEen goede leider is een compassievolle leider. Soft, zweverig? Lees maar eens door. Leidinggevenden die meer tijd en aandacht besteden aan de ontwikkeling van medewerkers, hen erkenning geven voor wie ze zijn en wat ze kunnen, constructief omgaan met feedback en samenwerken aanmoedigen, zijn namelijk zowel productiever als winstgevender, concluderen onderzoekers van de Australian School of Business. Doorgaan met het lezen van “Compassievolle leider brengt meer geld in het laatje”

Blog

Samen wordt alles beter, ook in jouw bedrijf


Samenwerken
Social media is meer dan online reputatiemanagement en klantcontact. Slimme bedrijven benutten ook de kansen voor de interne organisatie. Digital native Jacob Morgan schreef er een boek over, dat onlangs verscheen. Zijn conclusie is de mijne: de weg er naartoe is uitdagend, en de beloning is groot.

Doorgaan met het lezen van “Samen wordt alles beter, ook in jouw bedrijf”

Blog

Zo help je jouw CEO te scoren met social media

Hoe kun je jouw CEO helpen de brug te slaan? Naar de dialoog met klanten, medewerkers en investeerders, en uiteindelijk co-creatie? Laat je bestuursvoorzitter eens zien wat Twitter, Facebook, LinkedIn en Yammer je collega’s en jou oplevert, en hoe de klant daarvan profiteert. En help hem of haar deel te nemen aan de discussie. Open, eerlijk en transparant. Doorgaan met het lezen van “Zo help je jouw CEO te scoren met social media”

Blog

Social CEO scoort beter

Moet een CEO zelf actief zijn op social media? Hij of zij moet uiteraard helemaal niks. Wel is het verstandig om op populaire platforms van zich te laten horen. Dat heeft zowel binnen als buiten de bedrijfsmuren positieve effecten. Op weg naar socialere business is de rol van een Social CEO zelfs cruciaal. Een leider kan die ontwikkeling versnellen of juist ernstig vertragen. Doorgaan met het lezen van “Social CEO scoort beter”

Blog

Verbindend netwerken: zien, horen en voelen dat het klopt

Verbindend netwerken: je ziet, hoort en voelt dat het klopt

De workshop Personal Branding en Netwerken ging als een trein. De deelnemers snapten dat het woord branding wellicht wat verwarrend kan werken, vooral als dat bij jou een nare bijsmaak van kunstmatigheid oproept. Maar, realiseerden de (bijna) afstuderende studenten zich, anno 2012 geldt dat je pas een geloofwaardig verhaal kunt vertellen, als de binnenkant overeenkomt met de buitenkant. Als wat je ziet, hoort en voelt, met elkaar klopt. Zowel bij bedrijven, als de personen waaruit deze bestaan. Doorgaan met het lezen van “Verbindend netwerken: zien, horen en voelen dat het klopt”