Blog

Waarom CEO’s gewaardeerd worden door hun medewerkers

Waarom CEO's geliefd zijn onder medewerkersKrachtig leiderschap, voortdurend werken aan nieuwe kennis en expertise, een duidelijke visie en een sterke, open en mensgedreven cultuur. Dat is wat CEO’s populair maakt onder werknemers, blijkt uit een overzicht dat Business Insider maakte van de ‘50 most-liked CEOs‘. Degene die dit volgens deze website het aller beste doet, is Mark Zuckerberg, van Facebook. Maar liefst 99 procent van de mensen die voor zijn bedrijf werken, prijzen de inspirerende manier waarop hij dat leidt.

Arbeidsmarkt-commodity

Zaken waarop de meeste bedrijven in- en extern de nadruk leggen als het gaat over hun werkgeverschap (een goed salaris, flexibele werkomstandigheden, een aantrekkelijk merk en interessante producten), scoren duidelijk lager. Minder ook dan een paar jaar geleden uit vergelijkbare onderzoeken naar voren kwam. Zijn dit elementen waarvan mensen verwachten dat ze sowieso oké zijn? Oftewel: zijn ze verworden tot de commodity’s van de arbeidsmarkt?

Waarom CEO's gewaardeerd worden door hun medewerkers

Dat zou goed passen in de tijdsgeest. Nu de meeste mensen in de Westerse wereld voorzien zijn in hun basisbehoeften (ze hebben een dak boven hun hoofd, te eten en te drinken en behoren tot minimaal een groep), gaan ze op zoek naar mogelijkheden om verder op te klimmen in de Maslow-piramide: ze willen zichzelf ontwikkelen. Ook op het werk.

Op zoek naar succes

Ondernemer en auteur Chip Conley beschrijft dit in zijn boek Peak. Op het werk wil je eerst een goed contract sluiten: een acceptabel salaris en overige arbeidsvoorwaarden tegenover de inspanningen die jij levert. Als dat geregeld is, ga je op zoek naar succes. Wat dat betekent, verschilt per persoon. De een wil regelmatig schouderklopjes krijgen van z’n leidinggevende en snel carrière maken, de ander is apetrots als-ie geciteerd wordt in een vooraanstaand blog of vakblad. Maar het kan dus ook iets heel anders zijn. Als dit voor elkaar is, ligt de weg vrij voor de reis naar de top van de piramide: zingeving. Dan is het belangrijk dat je werk onderdeel is van iets groters dan jijzelf. Dat je blijvende toegevoegde waarde kunt bieden. Door de honger in de wereld te helpen verminderen bijvoorbeeld, of door het ozongat te helpen dichten.

Bij die laatste fase horen dingen als een inspirerende visie en ruimte voor vernieuwing. Precies die zaken waarvoor het top-management van een bedrijf kan zorgen, en die het hoogst scoren onder de medewerkers van de 50 meeste ‘gelikete’ CEO’s.

Wat waardeer jij in jouw favoriete CEO? 

—–

Deze post is ook verschenen op CorporateCompassion.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s