Blog

Zo help je jouw CEO te scoren met social media

Hoe kun je jouw CEO helpen de brug te slaan? Naar de dialoog met klanten, medewerkers en investeerders, en uiteindelijk co-creatie? Laat je bestuursvoorzitter eens zien wat Twitter, Facebook, LinkedIn en Yammer je collega’s en jou oplevert, en hoe de klant daarvan profiteert. En help hem of haar deel te nemen aan de discussie. Open, eerlijk en transparant.

Natuurlijk is dat spannend. Zowel voor je bestuursvoorzitter als voor jou. Het moment waarop je je eerste bericht plaatst, kun je je nog lang herinneren. Waarschijnlijk weet jij ook nog wel hoe dat voelde. Is je bericht wel interessant? Wat als mensen terug gaan praten? Hoe zullen ze reageren? Wanneer doe ik het goed? Vergeet niet daarbij stil te staan, en de hulp te geven die nodig is.

Tips om de stap voor jouw CEO wat minder groot te maken:

Zeker als jouw bedrijf nog niet zoveel fans heeft, is het misschien makkelijker om intern te beginnen. Met ‘eigen’ mensen praten, is waarschijnlijk minder eng. Zeker als je daarbij tips, trucs en ondersteuning krijgt van iemand die ervaren is met social media, zoals jij. Dit kan in jullie specifieke geval ook anders zijn. Bespreek dit met elkaar. Voordat je van start gaat, en evalueer jullie bevindingen regelmatig als jullie bezig zijn.

Beklim de engagementpiramide tree voor tree. Dit model is vooral bekend voor activiteit op externe platforms, maar geldt onverkort op interne varianten, zoals Yammer. Misschien lopen de geschetste fases in jullie geval wat door elkaar of voelt een andere volgorde beter. De piramide is dus niet bedoeld als blauwdruk, maar geeft hopelijk houvast en overzicht.

  • Begin met luisteren, naar medewerkers op alle niveaus. Naar hun ideeën, vragen, zorgen en wensen.
  • Ga vervolgens de dialoog aan: laat je mede-gebruikers weten dat je hun bijdragen waardeert. Door dat expliciet te vermelden of hun bijdragen te ‘liken’. Als je je daarbij op je gemak voelt, kun je in gesprek gaan. Let erop dat je met medewerkers praat en niet tegen ze.
  • Daarna kun je overgaan tot stimuleren: ondersteun medewerkers die een ambassadeursrol willen vervullen. Van klantgedreven werken, over afdelingsmuren heen, bijvoorbeeld. In woorden, met daden en waar nodig met budget.
  • Een volgende stap is faciliteren. Help andere gebruikers, door hun vragen te beantwoorden of ze te vertellen wie dat waarschijnlijk ook, of nog veel beter, kan dan jij. En voor wat jezelf betreft: durf te vragen. Om feedback en om je te helpen bij dingen die je niet snapt. Dat toont eens te meer aan dat je menselijk bent, en draagt bij aan het vertrouwen, benaderbaarheid en onderlinge waardering. Wat weer een goede voedingsbodem is voor creativiteit en productiviteit.
  • Co-creëer: vraag input en feedback op beleidsvoornemens en betaversies van programma-, productontwikkelings- en campagneplannen. Belangrijk is hier: vergeet niet regelmatig terug te koppelen. Zo laat je merken dat je echt iets met de geleverde bijdragen doet, en dat je ze waardeert.

Keuze
Kiest jouw CEO er ondanks alle positieve effecten toch niet voor zelf actief te zijn op social media? Vraag dan eens naar bewijs dat niet meedoen in het voordeel is van het bedrijf. En hoe jouw bedrijfsbaas dan voeling gaat houden met de laatste ontwikkelingen binnen jullie branche en de behoeften van jullie stakeholders. Ik hoorde laatst een hele mooie uitspraak van een Amerikaanse CEO: ‘CEO staat voor mij voor Customers, Employees en Owners’ Het is mijn taak om betrokken te zijn bij deze groepen. En mijn best te doen om dat andersom ook zo te laten zijn. Daarom moet ik zijn waar zij zijn: op social media.’ Dat betekent uiteraard niet dat je dingen moet forceren. Dat werkt alleen maar averechts. Onthoudt bovenal: authenticiteit is van het grootste belang, dus, om met social media-strateeg Brian Solis te spreken: Als je CEO het niet leuk vindt om met social media aan de slag te gaan, doe het dan niet. Dat heeft echt geen zin!” (Met dank aan Robert Rugebregt, aka @ruugie, voor de quote.)

Lees ook deel 1: Scoor beter met een Social CEO

Deze post is ook verschenen op CorporateCompassion.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s