Blog

Social CEO scoort beter

Moet een CEO zelf actief zijn op social media? Hij of zij moet uiteraard helemaal niks. Wel is het verstandig om op populaire platforms van zich te laten horen. Dat heeft zowel binnen als buiten de bedrijfsmuren positieve effecten. Op weg naar socialere business is de rol van een Social CEO zelfs cruciaal. Een leider kan die ontwikkeling versnellen of juist ernstig vertragen.

Het aantal CEO’s van Fortune 500-bedrijven dat actief is op social media is nét op twee handen te tellen: 9. Veruit de meesten (70 procent) hebben niet één account. Ook de twitterende en facebookende bazen van grote Nederlandse bedrijven moet je met een vergrootglas zoeken.

Terwijl actief zijn op social media heel goed is voor zowel de reputatie als de commerciële resultaten van een bedrijf:

  • zo’n 80 procent van de consumenten heeft meer vertrouwen in bedrijven met een twitterende CEO
  • 77 procent is meer bereid producten of diensten van die bedrijven te kopen
  • 82 procent van de werknemers geeft aan meer geloof in hun werkgever te hebben als de leider via social media communiceert
  • in het geval van een crisis reageren ook de aandeelhouders positief op pro-actieve social media-communicatie

Daarbij bieden social media CEO’s een uitgelezen mogelijkheid om de beleving van de medewerker te verbinden met die van de klant. Het omgekeerde is ook waar: hoe verder een CEO – letterlijk en figuurlijk – van beide groepen af staat, hoe moeilijker de weg naar herstel na een vertrouwensbreuk, en een Social Business.

Angst
Er is duidelijk publiek voor tweets, blogs en status updates van CEO’s. Kijk bijvoorbeeld eens naar het gemiddelde aantal Twittervolgers van de Fortune 500-bazen die al actief zijn: 33.250. Rupert Murdoch van News Corp (met 287.638 volgers de meest gevolgde Fortune 500 CEO, met bovendien een zeer respectabele Klout-score van 74) en de nummer 2, HP’s Meg Whitman (242.745 volgers, maar al een tijd niet meer actief en daarom een Klout van 41) halen dit gemiddelde overigens flink omhoog. Kijk ook eens naar Zappos-baas Tony Hsieh. Zijn bedrijf behoort dan wel niet tot de Fortune-500, maar wel 369.221 mensen volgen zijn tweets via @zappos. En wat dacht je van Virgin-leider Richard Branson? Die heeft er bijna 2,3 miljoen!

Niet verrassend dan ook dat steeds meer bedrijfstopmannen en -vrouwen overtuigd zijn van de voordelen van deze manier van communiceren. Uit onderzoek van IBM, onder 1.709 CEO’s van 64 bedrijven in 18 landen, blijkt bovendien dat veel CEO’s zelf een socialere manier van werken mogelijk willen maken.

Toch is de groep CEO’s die het goede voorbeeld geeft nog veruit in de minderheid. Silverman Research en Unilever wijten dat aan angst voor verandering. Feitelijk houden de bestuursvoorzitters de ‘sociale ontwikkeling’ van hun bedrijf daarmee tegen. Want: welke boodschap geef je af als je zelf niet actief bent? Als je niet reageert als een medewerker je een vraag stelt? Of als je overduidelijk een ghostwriter gebruikt voor je blogs? Waarschijnlijk niet een die positief doorwerkt. Want wat medewerkers anno 2012 vooral waarderen, en waarop ze een belangrijk deel hun commitment baseren, zijn leiders die direct, authentiek en transparant communiceren. Of beter gezegd converseren. On- en offline. Leiders die gewoon, belangstellend een praatje maken, waarbij ze informeren naar wat iemand bezighoudt. En daarover andersom zelf ook regelmatig vertellen. Dat helpt de kloof tussen de top van het bedrijf en de werkvloer – ook in de perceptie – te dichten.

Benaderbaar
CEO’s die een socialere manier van werken voorstaan, doen er goed aan zich dienend en benaderbaar op te stellen. Door vragen te stellen, en te helpen ze te beantwoorden. Uit oprechte belangstelling en de overtuiging dat je met z’n allen altijd meer weet dan alleen. Leiders die laten merken dat ze meedenken en opbouwende kritiek waarderen, die zelf actief zijn op social media en anderen uitnodigen en aanmoedigen om de stap naar (online) samenwerken te wagen, maken de weg vrij voor Social Business. Zo wint het bedrijf aan vertrouwen en snelheid. Fouten worden in een vroegtijdig stadium ontdekt en de samenhang tussen de verschillende bedrijfsonderdelen wordt groter, evenals de onderlinge trots en verbondenheid. Een bedrijf waarvoor dit geldt, is in staat snel en accuraat te reageren op de behoeften van andere stakeholders, bijvoorbeeld geuit via social media.

Hoe je jouw CEO helpt te scoren met social lees je volgende week in deel 2.

Deze post is ook verschenen op CorporateCompassion.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s