Blog

Hoe sociaal is jouw bedrijf?

Het lijkt vaak zo makkelijk, als je er middenin zit is het een stuk ingewikkelder: social media in de praktijk. Lees je een boek of een blogpost, dan komt al snel de gedachte op: ‘Mooi, dat doen we even!’ Zeker als je voor een grotere organisatie werkt, kan het je meer moeite kosten dan gedacht. De reden? Social media zijn niet alleen middelen, maar een overtuiging, een manier van leven…, en werken.

Wat op social media gebeurt, speelt zich weliswaar buiten de bedrijfsmuren af. Toch zegt het veel over je bedrijf. Over de manier waarop processen in elkaar zitten bijvoorbeeld. Of die klantgedreven zijn of niet. En over de manier waarop mensen binnen het bedrijf met elkaar omgaan. Hoeveel ruimte is er voor leren, samen verbeteren, nieuwe verhoudingen en structuren? Vertrouwen mensen elkaar?

Van buiten naar binnen

Om echt social te kunnen worden, moet een bedrijf het vizier van buiten naar binnen richten. Wat is er nou echt onderscheidend aan je producten en diensten? Of zit het grote verschil in de service? Hoeveel fans heb je eigenlijk? Onder je medewerkers en je klanten? Wat doet jouw organisatie om een duurzame relatie met deze mensen te onderhouden? En wat is het dat ze enthousiast maakt?

Vaak zit ’t hem ook in wat je meet. Toetsen jullie jaarlijks de klant- en medewerkertevredenheid? Of doen jullie dat vaker? Wat gebeurt er met de uitkomst? Wordt die gedeeld? Met wie? Binnen het bedrijf, en daarbuiten? Zijn de beoordelingen van de bestuurders ervan afhankelijk? En van medewerkers? Is dat onderwerp van gesprek? Oftewel: streven jullie gezamenlijk, in alle transparantie, een doel na of zijn de targets voor alle afdelingen, en medewerkers, verschillend? Interne strijd en verdeeldheid vertaalt zich vaak niet in tevreden werknemers, en daarmee in ontevreden klanten. Input = output. Daarbij: een tevreden klant is nog geen trouwe klant. En al helemaal geen ambassadeur. Tevredenheid is het minimale vereiste om niet weg te lopen. Of makkelijk verleid te worden door een aanbieding van de concurrent. Dit geldt zowel voor klanten als voor medewerkers, en investeerders.

Dus vraag je je nog af wat de ROI is van social media, van luisteren naar je klanten en elkaar? Dit filmpje geeft het antwoord (na 00:04:00): dat je bedrijf over vijf jaar nog bestaat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s